Výběr vhodných barev je neodmyslitelnou součástí jak příprav nových webových stránek, tak i v případě redesignu existujících stránek, které vypadají jako z roku 2000. Ačkoliv se design webu, který vypadá jako by cestoval v čase, aktuálně vrací mezi trendy, není to rozhodně univerzální cesta vhodná pro weby všech druhů a zaměření. Na tematice a účelu vašeho webu záleží právě i při výběru vhodných barev a jejich kombinací. U cestovek můžete často vidět modrou, u e-shopů s prémiovými výrobky černou, u prodejců outdoorového vybavení zase zelenou. Podle jakých faktorů ale barvy na web vybírat? Klíčem k ideální volbě jsou teorie a psychologie barev.
Disciplíny, kterým říkáme teorie barev a psychologie barev, a které na mnohé možná působí jako synonyma, mají v rámci tvorby webového designu obě důležitou roli, každá ale jinou. Jaký je mezi nimi rozdíl a jak vám která z nich může pomoct s výběrem?
Teorie barev specifikuje zásady míchání a kombinování barev tak, aby vyvolávaly zamýšlený vizuální dojem. Klasickou pomůckou při výběru spektra je barevný kruh. Ten už každý z nás někdy viděl, málo kdo s ním ale umí správně pracovat.
Barevný kruh se dělí do tří základních kategorií:
Základní stavební kameny všech ostatních barev. V tradičním modelu se jedná o barvy, které nelze získat mícháním barev jiných:
Tyto barvy vznikají mícháním dvou barev primárních:
Terciární barvy vznikají mícháním primární barvy se sousedící sekundární barvou, což dává celkem šest terciárních barev:
Barevný kruh pomáhá vytvářet harmonické barevné kombinace, které jsou esteticky příjemné, a každá z nich má svoje místo ve web designu, zároveň ale každá z nich není použitelná univerzálně. Mezi základní schémata patří:
Monochromatické– Použití odstínů, tónů a sytosti jedné barvy. Optimální kombinace pro vytvoření konzistentního a harmonického designu.
Analogické – Využívá barvy, které jsou vedle sebe na kruhu (např. modrá, modrozelená, zelená). Barvy, které se na kruhu nacházejí vedle sebe mezi sebou dobře spolupracují a podobně jako monochromatická schémata vytvářejí harmonický a pohodový dojem.
Komplementární – Komplementární barvy jsou ty, které jsou v rámci barevného kruhu přímo naproti sobě (např. červená a zelená). Jinak se jim říká také doplňkové. Jejich kombinace vytváří silný a dynamický kontrast.
Triadické – Používá tři barvy, které mají mezi sebou stejné rozestupy (např. červená, modrá, žlutá) – ty mezi sebou vytvářejí velice živou kombinaci.
Split-komplementární– Modifikace komplementárního schématu, kde se používá jedna barva a dvě barvy sousedící s její komplementární barvou (např. modrá, červeno-oranžová a žluto-oranžová). Poskytuje silný vizuální kontrast bez extrémní ostrosti.
Psychologie barev zkoumá, jak barvy ovlivňují lidské emoce, chování a vnímání. Brát ji v potaz při tvorbě webové grafiky je důležité pro zvolení optimálních barev, které v návštěvníkovi, potažmo zákazníkovi, vyvolají cílené emoce a třeba je pobídnou i k nákupu nebo využití služeb.
Barvy mají silný emocionální dopad a mohou rychle ovlivnit náladu a vnímání návštěvníků vašeho webu. Jak různé barvy emoce ovlivňují?
Barvy mohou přímo ovlivnit chování návštěvníků webu, od rozhodnutí zůstat na stránce až po provedení konkrétní akce.
Jak psychologie barev marketing ovlivňuje? Dobří marketéři vědí, co na zákazníky funguje, a mezi takové faktory pro ovlivnění patří právě i barvy. Ty mají v době internetové, kdy je online reklama viditelná na většině stránek, ještě větší sílu než kdy dřív. A proto má psychologie barev svoje místo i v digitálním marketingu. Barvy pomáhají definovat identitu značky a odlišit ji od konkurence, proto je důležité držet nejen tón písemné komunikace, ale i design v rámci samotného webu, e-mailingu nebo dalších propagačních materiálů, pokud možno jednotný.
Pravidlo 60-30-10 – Podle tohoto pravidla by asi na 60% webu měla převládat vybraná dominantní barva (např. barva pozadí webu), z 30 % barva sekundární (např. barva hlavních nadpisů, anchor textů atp.) a 10 % akcentní barva (např. pro CTA tlačítka).
Inspirujte se v psychologii barev – Pamatujte na to, jaké emoce vyvolávají různé barvy. Modrá může přinášet pocit klidu a důvěry, zatímco červená může působit naléhavě a vzrušivě. Správný výběr barev podpoří žádoucí chování uživatelů.
Kontrast a čitelnost – Pro uživatelskou zkušenost je klíčová dobrá čitelnost obsahu webu, proto je důležité, aby byl mezi textem a jeho pozadím dostatečný kontrast.
Online nástroje – Experimentujte a prozkoumejte kombinace barev s neplacenými online nástroji, jako Adobe Color, Paletton nebo Color Hunt.
Při výběru barev myslete strategicky. Zohledněte nejen estetiku, ale také vašeho cílového návštěvníka, psychologii barev a celkovou uživatelskou zkušenost. Dosáhnete tak nejenom vizuálně atraktivního, ale i funkčního webu.