Rychlost načítání webu hraje klíčovou roli pro stránky všech povah – ať už vlastníte e-shop, ve kterém měsíčně točíte miliony, nebo cestovatelský blog, skrz který se dělíte se svými čtenáři o zážitky z cest. Pomalé načítání webových stránek má negativní dopad jak na uživatele, tak i na vaše konverze, a v neposlední řadě i na rankování vašich stránek ve výsledcích vyhledávání Googlu, Seznamu i ostatních vyhledávačů.
Pokud se stránka nenačte do 3 vteřin, asi 40 % uživatelů odchází. Každá další sekunda riziko opuštění stránky zvyšuje. Jak tedy rychlost webu změřit, zrychlit načítání stránek a nepřicházet o návštěvníky a konverzi?
Pro měření rychlosti načítání webu doporučujeme online nástroj PageSpeed Insights. Nástroj vám ukáže poměrně detailní přehled o tom, jak váš web funguje na desktopu i mobilu a nabídne vám konkrétní doporučení pro zrychlení načítání stránek. Jaké metriky nástroj měří?
Na základě měření vám PageSpeed Insights nabídne další kroky pro optimalizaci –často se ve výsledcích objeví následující:
Jak tedy zlepšit rychlost načítání stránek?
Optimalizace obrázků je jedním z nejefektivnějších způsobů, jak můžete načítání stránek zrychlit. Ideální je obrázky na web vkládat už optimalizované. V realitě je ale vlastníci webovek začínají řešit právě až v momentě, kdy mají s rychlostí webu problém. Žádá si to trochu práce navíc s opětovným vkládáním obrázků, nicméně řešit to můžete i v momentě, kdy už problém máte. Jak tedy obrázky optimalizovat?
JPG (JPEG):Toto je nejčastější formát obrázků na webech – velikostně by nikdy neměly přesahovat 400 kB, ideálně se je ale snažte držet na velikosti kolem 100 kB.
PNG: Obrázky formátu PNG používejte pouze pro nezbytně nutné případy, kde potřebujete zachovat transparentní pozadí – jako například v případě loga.PNG je objemnější než JPEG, proto rychlost webu zatěžuje ještě více, přičemž kvalita obrázků bohatě postačí ve formátu JPEG.
WebP: Formát určený přímo pro weby, velikost obrázků je malá a kvalita zůstává zachovaná, vedle JPEG je to další vhodný typ k použití na vaší webové stránce.
Pokud chcete obrázky optimalizovat ještě před nahráním na web, můžete k tomu využít desktopové nástroje jako:
Využít můžete také online nástroje pro kompresi obrázků, které umožňují rychlou kompresi přímo v prohlížeči:
Pokud používáte CMS jako WordPress, můžete využít pluginy, které automatizují kompresi při nahrávání obrázků na web:
Pokud máte přístup k serveru, můžete implementovat nástroje přímo tam:
Nástroje pro minimalizaci CSS a JavaScriptu:
Online nástroje: Použijte online nástroje jako CSS Minifier nebo JavaScript Minifier, kde jednoduše vložíte svůj kód a stáhnete minimalizovanou verzi.
Nástroje provývojáře:
Build systémy:
Využití cache prohlížeče je dalším z efektivních způsobů, jak zrychlit web a zlepšit uživatelskou zkušenost. Zjednodušeně řečeno, cache umožňuje prohlížeči ukládat kopie některých souborů (jako jsou obrázky, styly a skripty)do dočasné paměti. Když se uživatel vrátí na váš web, prohlížeč může použít tyto uložené soubory namísto jejich opětovného stahování ze serveru. Výsledkem je mnohem rychlejší načítání stránek.
Začněte tím, že určíte, které soubory je vhodné ukládat do cache. Obvykle se jedná o statické soubory, které se často nemění. Dynamický obsah, jako je HTML, obvykle do cache neukládáme. Které soubory jsou statické, a tedy vhodné pro ukládání do mezipaměti?
Cache prohlížeče funguje na základě hlaviček, které server posílá prohlížeči. Hlavička pak určuje, jak dlouho má prohlížeč soubory ukládat. Mezi nejpoužívanější hlavičky cache patří následující:
JS může být jedním z hlavních důvodů pro pomalé načítání stránek, protože skripty blokují vykreslování obsahu. Díky odložení se web bude načítat rychleji.
Po provedení každého kroku optimalizace nezapomeňte rychlost načítání webu opakovaně testovat pomocí PageSpeed Insights nebo obdobného nástroje, budete tak mít přehled o tom, který krok byl ve vašem případě nejzásadnější a příště budete v případě problému s pomalým webem vědět, kam sáhnout jako první. Věříme, že realizace zmíněných kroků vám s rychlostí webu pomůže a stránky budou o poznání uživatelsky přívětivější.